سانتریفیوژ میکرو هماتوکریت

  • ·        محدوده قابل تنظیم سرعت از 1000 الی 12000   دور بر دقیقه
  • ·        دارای زمان سنج قابل تنظیم از 1 الی 99 دقیقه
  • ·        جنس بدنه سانتریفیوژ میکرو هماتوکریت فلزی با رنگ پودری الکترواستاتیک
  • ·        دارای محافظ ایمنی که با بازشدن درب دستگاه به صورت اتوماتیک خاموش می گردد.
  • ·        دارای کاهنده سرعت در زمان اتمام کار
  • ·        دارای ترانس کاهنده ولتاژ جهت ایمنی بیشتر و افزایش طول موتور دستگاه
سانتریفیوژ میکرو هماتوکریت

آزمایش هماتوکریت، میزان طبیعی، دلایل بالا و پایین بودن و روش کار با دستگاه سانتریفیوژ میکرو هماتوکریت را در این بخش معرفی مینماییم :

آزمایش هماتوکریت

آزمایش هماتوکریت یا  Hct، درصد گلبول قرمز خون در کل حجم خون را بررسی می‌کند. این نسبت در زنان و مردان سالم و بالغ به ترتیب برابر ۴۵۳۵ و ۵۰۴۰ درصد است.

هماتوکریت درصد RBCها (گلبول های قرمز) را نشان می‌دهد و در آقایان بیشتر از خانم‌ها است. مثلاً هرگاه هماتوکریت شخص ۴۰ باشد منظور آن است که ۴۰ درصد حجم خون را گویچه‌ها یا گلبول‌های قرمز و باقی‌مانده آن را پلاسما تشکیل می‌دهد. هماتوکریت مردان سالم به‌طور متوسط ۴۲ و هماتوکریت زنان سالم به‌طور متوسط ۳۸ است. به دلیل آن که تغییر در هماتوکریت خون می تواند هشداری جدی برای سلامتی افراد باشد، انجام این آزمایش در صورت تشخیص پزشک ضروری می باشد. نتایج به دست آمده از این آزمایش می تواند به پزشک در تشخیص اثرات و واکنش بدن به درمان بیماری های خاص کمک کند، مقادیر هماتوکریت را برای آزمایش در بیوشیمی ، ایمنی ، ژنتیک ، جداسازی خون و برای آزمایش های کلینیکی فراهم می کند.

 

 

هماتوکریت چیست

هماتوکریت (Hematocrit) درصد گلبول‌های قرمز در کل حجم خون می باشد

HCT مخفف عبارت هماتوکریت است. آزمایش HCT بخشی از آزمایش کلی خون (CBC) به‌شمار می‌آید که در آن درصد حجمی گلبول‌های قرمز (RBC) مشخص می‌شودهموگلوبین ساختار پروتئینی در گلبول‌های قرمز است که وظیفه حمل و انتقال اکسیژن را بر عهده دارد، از این رو، محاسبه درصد گلبول‌های قرمز خون و این که گلبول‌های قرمز چه درصدی از کل خون را تشکیل می‌دهند، به نوعی تعیین‌کننده توانایی خون در اکسیژن رسانی به بافت‌های مختلف بدن است.

اساس کار دستگاه میکرو هماتوکریت
هنگامی که خون کامل ضد انعقاد سانتریفیوژ می شود. فضای اشغال شده توسط گلبول های قرمز پر شده به عنوان هماتوکریت ((HCT  تعریف می شود و به عنوان درصد گلبول های قرمز خون در حجم خون کامل بیان می شود.
نیروی گریز از مرکز برای جداسازی اجزای خون گلبول های قرمز خون پلاکت ها و پلاسما از یکدیگر استفاده می شود در نتیجه که ذرات با چگالی متفاوت در لایه ها رسوب می کنند یک دوز از خون کامل اهدا کننده در یک سانتریفیوژ آزمایشگاهی قرار داده می شود و برای مدت زمان از پیش تعیین شده 15 دقیقه با سرعت از چیش تعیین شده چرخانده می شود گلبول های قرمز خون به پایین کیسه رسوب می کنند و پلاکت ها در بالای آنها قرار دارند سپس گلبول های سفید و پلاسما در بالای آن قرار دارند.
روش کار دستگاه میکروهماتوکریت
  1. 75% از حجم لوله های مویین را از نمونه خون پر کنید. از لوله هایی مووین هپارینه که دارای مواد ضد انعقاد خون هستند، استفاده کنید.
  2. با استفاده از موم مخصوص سر آن ها را ببندید.
  3. لوله های نمونه را با رعایت اصل توازن و تقارن داخل دستگاهسانتریفیوژ میکروهماتوکریت قرار دهید. در صورتی که تقارن را اجرا نکنید، لوله های مویین شکسته، آسیب می بینند و جداسازی به درستی انجام نخواهد شد.
  4. درب دستگاه را به طور کامل ببندید.
  5. با استفاده از کلید های اطراف صفحه نمایش، سرعت و زمان را تنظیم کنید.
  6. با فشار دادن کلید شروع یا استارت، دستگاه شروع به کار می کند و سرعت بالا می رود.
  7. سعی کنید تا رسیدن به سرعت تعیین شده در کنار دستگاه بمانید. اگر خطایی در عملکرد دستگاه وجود داشته باشد در این زمان اخطار داده می شود.
  8. بعد از رسیدن به سرعت تعیین شده، تایمر معکوس نمایش داده می شود.
  9. به هیچ عنوان حین کارکرد دستگاه، آن را حرکت ندهید.
  10. بعد از پایان کار تا زمانی که دستگاه ماملا از چرخش باز نایستاده است، لوله ها را خارج نکنید.
  11. بعد از هر بار استفاده داخل دستگاه را با یک پارچه لطیف و خشک تمیز کنید.
سطح طبیعی هماتوکریت 
با اینکه آزمایشگاه ارزیابی کننده نمونه خون ممکن است محدوده‌های خاص خود را داشته باشد، اما محدوده ی قابل قبول هماتوکریت به جنسیت و سن شما بستگی دارد. محدوده‌های معمول به شرح زیر هستند:
  • مردان بالغ: ۳۸.۸ تا ۵۰ درصد
  • زنان بالغ: ۳۴.۹ تا ۴۴.۵ درصد
کودکان ۱۵ ساله و کمتر مجموعه محدوده‌های مجزایی دارند، زیرا سطح هماتوکریت آن‌ها با افزایش سن به سرعت تغییر می‌کند. آزمایشگاه خاصی که آنالیز نتایج را انجام می‌دهد، محدوده طبیعی هماتوکریت کودک در یک سن مشخص را تعیین می‌کند.
خیلی کم یا خیلی بالا بودن سطح هماتوکریت می‌تواند نشان‌‌دهنده‌ی مشکلات مختلفی باشد.

شرکت پویش طب آداک با کوشش کارشناسان فنی خود در راستای ارتقا خدمات فنی آزمایشگاهی اقدام به تولید انواع تجهیزات آزمایشگاهی با بالاترین کیفیت نموده است ، خواهشمند است جهت مشاهده مشخصات و معرفی لینک آنها را مشاهده نمایید :

keyboard_arrow_up